NUTKI W KRAINIE MUZYKI
Tematem minionego tygodnia była muzyka. Nutki słuchały muzyki klastycznej i poznawały różne instrumenty. Przedszkolaki poznały nazwy dźwięków (do, re, mi, fa, sol, la, si), grały i śpiewały gamę. Bawiły się instrumentami i brały udział w zabawach słuchowych, rozpoznawały po melodii poznane wcześniej piosenki. Grały na dzwonkach: wymyślały i prezentowały własną melodię, słuchały utworów innych dzieci. Starały się dopasować tempo i sposób poruszania się do instrumentu, który słyszały (bębenka, trójkąta, kołatki), grać głośno i cicho, liczyły, ile dźwięków wydawanych przez instrument usłyszały. Oglądały różne rodzaje zegarów i poznawały ich odgłosy. Mówiliśmy o tym, kim jest dyrygent. Dzieci robiły instrumenty z różnych przedmiotów (butelek, talerzy plastikowych, patyków) i próbowały naśladować śpiew słowika, oglądały książeczki związane z muzyką. Po wysłuchaniu opowiadań Leśne dźwięki Tomasza Kruczka i Księżycowy koncert Adama
Bahdaja rozmawiały o słuchaniu dźwięków lasu i przyrody. Przedszkolaki poznały słowa leśniczy i leśniczówka. Dzieci poznały wiersze Wesoła gama Dominiki
Niemiec, Dziwny zegar Ewy Skorek, Szumiący las Doroty Gellner i Orkiestra Agnieszki Frączek oraz rymowankę Przez tropiki. Bawiliśmy się przy piosenkach Stary niedźwiedź i Jestem muzykantem konszabelantem.
Większość dzieci bardzo lubi muzykę. Wpływa ona korzystnie na ich rozwój – w tym rozwój mózgu. Poprzez zabawy muzyczne i piosenki połączone z ruchem, u maluchów kształtowane są: wrażliwość muzyczna, słuch, poczucie rytmu i sprawność fizyczna, uczą się one także wielu słów i zwrotów. Warto zachęcać maluchy do śpiewania, razem z nim tańczyć czy po prostu słuchać muzyki. Trzeba pamiętać, by nie puszczać jej zbyt głośno, ponieważ może to powodować pogorszenie słuchu. W zależności od rodzaju, słuchane utwory mogą między innymi inspirować do tańca czy zachęcać do relaksu, uspokojenia się po zabawie.
Być może wasze dziecko będzie chciało zaangażować się również w tworzenie własnych instrumentów z dostępnych materiałów. Zrobione razem z mamą czy tatą grzechotka z plastikowych butelek i kaszy czy gitara z pudełka po chusteczkach i gumek recepturek mogą być używane do gry przy poznanych wcześniej piosenkach lub do tworzenia nowych utworów. Dzięki temu maluch będzie ćwiczył wyobraźnię, wrażliwość muzyczną
i poczucie rytmu. Można także kupować instrumenty w sklepach z zabawkami. Warto pamiętać, że choć flety i fujarki mogą wydawać niezbyt przyjemne dźwięki, wspomagają nie tylko rozwój muzyczny, ale także prawidłowe oddychanie. Poza muzykowaniem w domu już kilkuletnie dziecko można zabierać na koncerty, ucząc je jednocześnie właściwego zachowania podczas uczestnictwa w tego typu wydarzeniach.