Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Przedszkole Miejskie Nr 6

"W marcu jak w garncu" realizacja tematyki kompleksowej

Utworzono dnia 27.03.2020


Tematem tygodnia była marcowa pogoda. Dzieci poznały przysłowie W marcu jak w garncu i dowiedziały się, co ono oznacza. Uczyły się czytać słowo garnek metodą globalną.
Słuchały wierszy Zimno – ciepło i Marzec Joanny Kulmowej, Jak zadbać o siebie wiosną? Dominiki Niemiec i Gdy nadchodzi wiosna Doroty Gellner. Poznały również rymowankę o wędrującej kropelce. Nutki przypominały sobie nazwy występujących w okresie przedwiośnia zjawisk atmosferycznych, takich jak deszcz, wiatr, słońce, śnieg, chmury, poznawały oznaczające je symbole graficzne i robiły „marcową zupę pogodową”.  Robiły eksperymenty z wodą, poznając w ten sposób proces powstawania deszczu, słuchały opowiadania o wędrówce kropelki i lepiły deszcz z plasteliny. Starały się poprzez dotyk odróżniać, które przedmioty są ciepłe, a które zimne, i bawiliśmy się w ciepło-zimno. Nutki rozmawiały też o ubraniach wiosennych i o tym, jak ważna jest troska o własne zdrowie poprzez ubieranie się w sposób dostosowany do pogody. Przyglądając się cebuli, maluchy mogły zaobserwować, co oznacza zwrot „ubranie na cebulkę”, zrobiły syrop z cebuli, a następnie próbowały, jak smakuje. 

 


Małe dzieci nie dostrzegają jeszcze wszystkich ukrytych znaczeń – wiele wypowiedzi mogą rozumieć dosłownie. Z tego powodu często wyjaśniamy używane na co dzień przysłowia i zwroty, które mogą się okazać niezrozumiałe. Aby przedszkolaki nauczyły się rozumieć intencje mówiącego, niezbędne jest ćwiczenie tej umiejętności. Dlatego dobrze jest żartować, pamiętając jednocześnie, że kiedy widać, że maluch nie do końca wie, o co chodziło dorosłemu lub budzi to jego niepokój, warto wyjaśnić mu, że to żart albo przenośnia. Nie można zapominać, że mówienie kilkulatkowi, że zabierze go obcy pan lub że mama ucieknie z domu, jeśli będzie niegrzeczny, nie jest dla niego powodem do śmiechu. Takie groźby wiążą się z na tyle silnymi emocjami, że dziecko najprawdopodobniej nie będzie w stanie zrozumieć, że dorosły nie mówi poważnie. Takie słowa mogą mu się po jakimś czasie przypomnieć i wywoływać lęki. Strach ma różne przyczyny. Czasem dziecko boi się dlatego, że zostało tak „nauczone”. Wbrew pozorom lepiej nie mówić „nie bój się”.
Bywa, że maluch nie ma żadnych obaw i dopiero kiedy słyszy takie słowa, uświadamia sobie, że dana sytuacja może powodować lęk. Dlatego lepiej powiedzieć na przykład: „Będziesz się dobrze bawił z nową ciocią, a ja niedługo wrócę”. To zapewni większe poczucie bezpieczeństwa i nie będzie powodem do niepokoju.
 

 

"W marcu jak w garncu"

Utworzono dnia 18.04.2020, 23:03

Zegar

Pogoda

Imieniny

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Maj 2024
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA