Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Przedszkole Miejskie Nr 6

"Wielkanoc" - realizacja tematyki kompleksowej

Utworzono dnia 06.04.2020

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o Wielkanocy. Nutki uczyły się piosenki Znaki Wielkanocy i wierszy Pisanki Katarzyny Bayer, Wielkanocny koszyczek Zbigniewa Domitrocy oraz Na Wielkanocnym stole Katarzyny Kuzior-Wierzbowskiej.

Dzieci zapoznały się ze słowem Wielkanoc i z polskimi zwyczajami związanymi z Wielkanocą, dowiedziały się, z jakiego powodu obchodzimy te święta i jakie przedmioty są z nimi związane: baranek, palemka, kurczaczek, pisanki, jajko (symbol życia). Poznały określenia: pisanka, kraszanka, święconka. Brały udział w różnych wielkanocnych  zabawach: w lisa, w kurkę i kurczaczki, zajączki, kraszanki i pisanki, kurki i ziarenka, kurczaczki w skorupkach, wyścigi jaj oraz rozwiązywały zagadki.

Uczyły się odróżniać kraszanki od pisanek i ozdabiały jajka z papieru. Rozmawiały o tradycji święcenia pokarmów w Wielką Sobotę, o zawartości koszyczka wielkanocnego i o malowaniu jajek.

Nutki poznały budowę jajka, sprawdzały, czy da się połączyć białko z żółtkiem. Ćwiczyły też składanie obrazków pociętych na trzy części, liczenie, malowanie w ograniczonym obszarze i uważne słuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela oraz przypominały sobie, w jaki sposób należy zachowywać się przy stole. Nutki ćwiczyły pamięć przy zabawie "Wielkanocne memory" oraz obejrzały prezentację mulimedialną "Zwyczaje Wielkanocne" i "J jak jajko".

 

 

Czas świąt, zazwyczaj spędzany z rodziną, niestety nie zawsze pozwala na odpoczynek – sprzątanie, przygotowanie potraw i spotkania z bliskimi mogą wiązać się nie tylko z radością, ale również ze stresem. Jednak dzieci, szczególnie na początku swojego życia, nie mają jeszcze wielu doświadczeń w tej dziedzinie i mogą polubić święta, a ich radość i otwartość być może wpłyną pozytywnie również na innych członków rodziny. Aby się tak stało, lepiej nie opowiadać synowi czy córce, że wujek czy kuzynka są niemili, a wielkanocne spotkania z krewnymi to tylko strata czasu. Zamiast tego można powiedzieć maluchowi, kogo spotka, a jeśli jest zainteresowany, wytłumaczyć, kim są dane osoby. Mówienie o swoich opiniach na temat innych sprawi, że dziecko nie będzie miało możliwości tak naprawdę ich poznać: maluchy w tym wieku wierzą we wszystko, co mówią rodzice, więc nie będą nawet próbować dowiedzieć się, jakie są spotkane osoby. Dzieci prawdopodobnie będą zadowolone, jeśli będą mogły współuczestniczyć w przygotowaniach do świąt. Nawet, jeśli ten czas wiąże się z wyjazdem, dobrym pomysłem może być wspólne dekorowanie domu czy mieszkania, przy wykorzystaniu motywów wielkanocnych czy wiosennych. Można również zaangażować dziecko w przygotowywanie potraw: pomalowane przez nie jajka czy udekorowany mazurek być może nie będą idealne, ale bez wątpienia niepowtarzalne, a dziecko poczuje, że jest ważne, a nie odsunięte na bok. Warto też zadbać, by świętowanie wiązało się nie tylko z siedzeniem przy stole czy wizytą w kościele, ale również z zabawami, dzięki czemu maluch będzie miał przyjemne wspomnienia z czasu spędzonego z rodziną.

 

"Wielkanoc"

Utworzono dnia 19.04.2020, 00:32

Zegar

Pogoda

Imieniny

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Maj 2024
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA